Jerry Lee "Smoochy" Smith en 1960 a los 23 años de edad
Jerry Lee "Smoochy" Smith in 1960 at age 23
Jerry Lee “Smoochy” Smith es un pianista autodidacta y cantante de los años 50 catalogado como el creador del sonido Memphis Pumping Piano, tocando Rockabilly, Country, Boogie, Blues y Gospel. Fue miembro de The Mar-Keys desde 1958 y co-escritor del éxito de 1961 “Last Night”. “Smoochy” Smith tocó en la banda de Carl Perkins en 1955 y con cantantes de la talla de Ace Cannon, Gene Simmons, Eddie Bond, Billy Lee Riley y Warren Smith. Después de tocar en sesiones y colaborando en temas de la Sun Records durante varios años, escribió y grabó innumerables éxitos para el sello Stax. En los años 80 ofreció giras por el mundo con The Sun Rhythm Section, formada por veteranos de los años 50 de la escena musical de Memphis, asociada con la Sun Records, formada por Sonny Burgess, Paul Burlison, D. J. Fontana, Marcus Van Story y Stan Kessler
Gracias por esta entrevista, ¿es Jerry Lee su nombre real?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: Si, mi nombre real es Jerry Lee Smith, conocido como "Smoochy" o Jerry Lee "Smoochy" Smith
¿De dónde es?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: Nací en Jackson, Tennessee y me mudé a Memphis en 1956, a los 15 años de edad
¿Quiénes fueron sus influencias musicales, y cuándo empezó a tocar el piano?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: Mis influencias musicales fueron Piano Red, Liberace, Carl Perkins, Elvis y Jerry Lee Lewis, Fats Domino y muchas Leyendas de la Sun. Empecé a tocar el piano cuando tenía 9 años y profesionalmente a los 14, casi 15.
¿Toca algún otro instrumento?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: Toco un poco el órgano pero el piano es el instrumento que más practico.
¿Dónde y cuándo tocó por primera vez ante el público?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: Mi primera actuación ante el público fue para la emisora de radio WDXI con la Curly Griffin Band en Jackson, Tennessee, para la banda en la que mi padre tocaba el violín.
¿Cuáles son sus recuerdos favoritos en Beale Street?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: Mis recuerdos favoritos en Beale Street eran cuando daba conciertos allí en los festivals, con diferentes grupos y podia conocer a todos los artistas.
¿Cómo llegó a involucrarse en la Sun Records?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: Mi Padre y yo nos vimos involucrados en un accidente de coche en donde pereció cuando yo tenía 14 años. Después de 6 meses, empecé a tocar para Kenneth Parchman and the Dixie Blues Boys. Dejé a Kenneth y empecé a tocar con Carl Perkins. Cuando Carl iba a grabar “Blue Suede Shoes” en la Sun quiso que fuera a Memphis y la grabase con él pero mi Madre no me dejó ir después de lo que nos había pasado a mi Padre y a mí. No quería que viajase siendo tan joven, así que empecé a tocar para Kenneth Parchman de nuevo. Después del gran éxio que tuvo Carl con “Blue Suede Shoes” mi Madre me dijo que la próxima vez que alguien quisiera que yo tocase para grabar un disco, me dejaría ir. Cuando tenía 15 años, Kenneth Parchman fue a la Sun Records y grabó su primer disco. Cuando Sam Phillips me escuchó tocar, dijo que si me hubiera mudado a Memphis me hubiera permitido grabar muchos discos. Mi Madre se mudó a Memphis en 1957 y es cuando Memphis se convirtió en la ciudad en donde viví permanentemente. Grabé con muchos artistas de la Sun records. Sam me pagó 15 dólares por cada disco que grabé, cada año subían un dolar. Estaba ganando 17 dólares por canción hasta que me hice miembro de la Musician's Union cuando cumplí 18 años.
¿Quién volvió a introducirlo en la Sun?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: Conocía a muchos artistas de la Sun con los que había grabado y tocado como was Warren Smith's en “So Long I'm Gone”, Billy Lee Riley's en la canción “Betty And Dupree” y muchos otros que no consiguieron un éxito. Cuando Sam creó la Phillips Recording Studio grabé muchos discos allí.
¿Con quiénes estuvo de gira?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: Estuve de gira con Billy Lee Riley por una temporada y después cuando estuve en la Stax fui de gira con The Mar-Keys. También tenía mi propia banda y actuábamos en muchos locales en Memphis y en los alrededores.
¿De dónde procede su sobrenombre Smoochy?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: Mi apodo Smoochy me lo pusieron cuando estaba de gira con Kenneth Parchman. Estábamos dando un concierto en Texas en un teatro en donde conocí a una joven. Le pregunté si le gustaría conocer a la banda en el back stage y dijo que sí así que la llevé al backstage conmigo y Kenneth me vió besándola detrás de la pantalla. Cuando volvimos al escenario a actuar me presentó como "Smoochy" y desde entonces me presentó como "Smoochy" y el nombre permaneció.
¿Qué recuerda y cómo empezó con la Stax Records?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: En 1961 empecé a grabar en la Stax Recording Studio en donde grabé mi disco de un millón de ventas con The Mar-Keys llamado “Last Night” la cual yo era co-escritor. Tuve que hacer el patrón del ritmo de la canción y poner otro tono cuando actuábamos algunos locales. Chips Moman que era ingeniero en la Stax Recording Company, era también guitarrista en mi banda. Cuando empecé a tocar con el patrón de ritmo que había escrito, la empezamos a tocar de otro modo y dijo “¿cómo conseguisteis eso?”. Le dije que lo cambia y dijo que deberíamos ir al Estudio de Grabación y permitirle que lo grabase. Chips lo tocó para The Mar-keys y después me llamó, la grabamos y fue un gran éxito. Es el primer disco de millón de ventas que consiguió la Stax.
¿Continuó tocando en los 60 y 70? ¿Dónde y con quiénes?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: En los años 60 y 70 hice giras para la cadena de Hoteles Holiday Inn Motel Chain con mi batería Danny Taylor. Danny y yo teníamos un show de comedia que hacíamos juntos y actuamos en varios motels por toda la Nación. Después de que Danny nos dejase y se mudase a Florida, empecé a gestionar un programa para niños en 1979 y 1980 llamado Grand Youth Opry, en donde hicimos varios conciertos en Memphis y en sus alrededores ofreciendo a los niños la oportunidad de dar conciertos con una banda en vivo en un escenario. Sus edades estaban comprendidas entre los 6 y los 21 años de edad. Algunos de mis niños del Grand Youth Opry están ahora involucrados en negocios musicales. Ahora son mayores pero no se olvidan de mi. En 1981-82 toqué para George Jones en Nashville durante un año, cuando editó uno de sus mayors éxitos, He stopped loving her today.
¿Cómo surgió la idea de formar The Sun Rhythm Section y cuándo?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: The Sun Rhythm Section se formó en 1986. El Festival de Mayo de Memphis quería un grupo de Rock and Roll de los años 50 para actuar allí, así que nos juntamos un grupo que incluia a Roland Janes, Sonny Burgess, Paul Burlison, Marcus Van Story, JM Van Eaton, Stan Kesler y a mi. Actuamos en el festival y realmente fue un éxito. Había allí un hombre que se llama J. Orr, de Nashville, nos grabó en una grabadora de mano mientras tocamos. El años siguiente envió una copia a Nick Spitzer, que organizaba el gran Festival para el the Smithsonian Institute. El país que era representado era Japón y el estado representado era Tennessee. Nick llamó a Roland Janes y le dijo que le gustaría que The Sun Rhythm Section actuase en el Festival así que nos contrataron pero Roland no pudo ir porque estaba gestionando la Phillips Recording Studio. El resto de nosotros fuimos. El Festival fue un compromiso de dos semanas y mucha gente de otros festivales vieron nuestra actuación. Empezaron a llamarlo Smithsonian esperando que pudieran contratarnos para el festival. Nick nos llamó y nos preguntó si teníamos un manager, le dijimos que no así que dijo que si queríamos ser contratados teníamos que contactar con una agencia que hiciera contratos para muchos festivales. Localizamos a una mujer de Pennsylvania y ella nos contrató para que fueramos por todos los Estados Unidos. JM no pudo ir por su trabajo así que fue el batería de Elvis, DJ Fontana a tocar la batería con nosotros y los seis empezamos a ir de gira juntos. Fue tan grande el éxito que tuvimos después de la gira por Estados Unidos y Canadá que también tocamos hicimos giras por Europa y Escandinavia. Después fuimos enviados por la United States Information Agency a una Gira de Intercambio Cultural en el Medio-Este, en donde actuamos en Khartoum (Sudan), Dhaka (Bangladesh), Kuwait City, Amman (Jordan) and Tunis (Tunicia).
¿Por cuánto tiempo actuaron?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: Estuvimos juntos desde 1986 hasta 1989. Perdimos a Marcus Van Story, que falleció y cuando murió Paul Burlison, se disolvió el grupo. Sigo hacienda algún show con Sonny Burgess. Pero en la actualidad actúo con mi propia banda y estoy grabando un CD en mi Estudio con mi batería Barry Booth. También está colaborando el guitarrista de Little Richard, Travis Womack junto con su bajo. Estoy grabando mi “Last Night” esta vez haciéndola al estilo de los años 50, sin adornos, simplemente piano, guitarra, bajo y batería. Será un cd que incluye 10 canciones.
Muchas gracias por su tiempo, espero que su cd sea un éxito
Jerry Lee “Smoochy” Smith: Muchas gracias
The Sun Rhythm Section performing at Vanderbilt University in Nashville, Tennessee.Sonny Burgess , DJ Fontana, Jerry Lee "Smoochy" Smith , Paul Burlison, Marcus VanStory, unknown and Stan Kessler
Jerry Lee “Smoochy” Smith is a self-taught pianist and vocalist from the 50´s. Smoochy Smith has been credited with being instrumental in creating the Memphis Pumping Piano sound, playing Rockabilly, Country, Boogie, Blues y Gospel . He was a member of The Mar-Keys from 1958 on and was a cowriter on their 1961 hit “Last Night”. Played in Carl Perkins´ band in 1955 and he played with Ace Cannon, Gene Simmons, Eddie Bond, Billy Lee Riley and Warren Smith. After playing sessions and serving as a staple of the Sun sound for several years, he went on to write and record a huge, early smash for the Stax label. In the 80´s he toured the world with The Sun Rhythm Section, made up of down-home veterans of the 1950´s Memphis music scene associated with Sun Records Company, formed in 1986 by Sonny Burgess, Paul Burlison, Marcus Van Story, D. J. Fontana and Stan Kessler
Thank you for this interview, is Jerry Lee your real name?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: Yes my real name is Jerry Lee Smith better known as "Smoochy" or Jerry Lee "Smoochy" Smith
Where did you grow up?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: I grew up in Jackson Tennessee and moved to Memphis in 1956 age 15
What/who were your musical influences, and when did you start playing piano?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: My musical influences were Piano Red, Liberace, Carl Perkins, Elvis and Jerry Lee Lewis, Fats Domino and several Sun Legends. I started playing when I was 9 years old and professionally when I was 14 almost 15.
Does you play any other instrument?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: I play a little on the organ but piano is my main instrument.
When/where did you first play in front of an audience?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: I played my first performance in front of an audience at WDXI radio station with the Curly Griffin Band in Jackson Tennessee that my Father played fiddle for.
What were your favourite memories being on Beale Street?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: My favorite memories of Beal Street were playing shows there at the festivals with different groups and meeting all the entertainers.
How did you get involved with Sun Records?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: My Father and I were in a bad car wreck that took his life when I was 14 years old. After 6 months I started playing for a band called Kenneth Parchman and The Dixie Blues Boys. I left Kenneth and started playing for Carl Perkins. When Carl was going to record Blue Suede Shoes at Sun he wanted me to go to Memphis and record on the record with him but my Mother wouldn't let me go because of the bad wreck my Father and I were in. She didn't want me on the highway at my young age, so I started playing for Kenneth Parchman again. After Carl's record made such a big hit Mother told me the next time someone wanted me to play on a record she would let me go. When I was 15 Kenneth Parchman went to Sun Records and I recorded on his first record. When Sam Phillips heard me play he said if I ever moved to Memphis he would let me play on a lot of records. My Mother moved to Memphis in 1957 and that's when I made Memphis my permanent home. I recorded with many artist at Sun records. Sam paid me $ 15.00 for every record I played on that was $ 1.00 for each year of my age. I was making $ 17.00 per song until I joined the Musician's Union when I was 18.
Who did you back whilst at Sun?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: Known Artist at Sun who's record I played on was Warren Smith's So Long I'm Gone, Billy Lee Riley's song Betty And Dupree and several others that didn't make a big hit. When Sam built his new studio Phillips Recording Studio I recorded on a lot of records there.
Who did you tour with back then?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: I toured with Billy Lee Riley for a while and after I went to Stax I toured with the Mar-Keys. I also had my own group and performed at many of the local clubs in and around Memphis.
Where did the nickname Smoochy come from?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: My nick name Smoochy was given to me when I was touring with Kenneth Parchman. We were playing a show in Texas at a movie theater where I met a young girl.I ask her if she would like to meet the band back stage and she said yes so I took her backstage with me and Kenneth caught me kissing her standing behind the movie screen. When we went on stage to perform he introdused me as "Smoochy" and from then on every where we played I was introduced as "Smoochy" and the name just stuck.
What do you remember and how did you start with Stax Records?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: In 1961 I started recording at Stax recording Studio where I recorded my Million Seller record with The Mar-Keys called Last Night that I was Co-writer on. I had made up the rhythm pattern of a song and I applied it on another tune when we were performing at one of the local clubs. Chips Moman who was the engineer for Stax recording Company was also my guitar player in my band. When I started playing the rhythm pattern that I wrote, to a song we were playing he turned around and said where did you get that? I told him I made it up he said I should come to the Recording Studio and let him put it on tape so I did. Chips played it for the Mar-keys and he later called me in when the group was there and we made a song out of it and it made a big it. It was the first million seller record that Stax had.
Did you continue playing through the 60's and 70's? If so where and with whom?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: The 60tys and 70tys I toured The Holiday Inn Motel Chain with my drummer Danny Taylor. Danny and I had a 2 hour comedy show together and we performed at several motels across the US. After Danny left and moved to Florida I headed up a children's program in 1979 & 80 called the Grand Youth Opry we did shows in and around Memphis giving children the opportunity of doing shows with a live band on stage. There ages where from 6 years to 21. Some of my Grand Youth Opry kids are involved in music now. However they are much older and they never forgot me. In 1981-82 I played for George Jones out of Nashville for about a year when he had out his biggest records called He stopped loving her today.
How was The Sun Rhythm Section formed and when?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: The Sun Rhythm Section was formed in 1986. The Memphis in May Festival wanted a fifties Rock and Roll Group to perform for the festival so we put a group together that included Roland Janes, Sonny Burgess, Paul Burlison, Marcus Van Story, JM Van Eaton, Stan Kesler and myself. We performed at the festival and really went over big. There was a man there his name was J. Orr out of Nashville, he recorded us on a hand recorder while we were playing. The next year he sent the recording to Nick Spitzer
who was heading up the big Festival for the Smithsonian Institute The country being represented was Japan and the state being represented was Tennessee. Nick called Roland Janes and told him he would like to have the Sun Rhythm Section perform for there festival so they booked us but Roland couldn't go because of running Phillips Recording Studio.The rest of us went.The festival was a two week engagement and so many people from other festivals saw our performance. They started calling the Smithsonian wanting to know how to book us for there festival. Nick called us and asked if we had a booking agent we told him no so he said if we wanted him to he would put us with a agency who booked a lot of festivals. It was a lady out of Pennsylvania and she booked us all over the United States. JM couldn't go because of his work so we got Elvis first drummer DJ Fontana to play drums for us and the six of us started touring together. We got so big after touring the US and Canada we also play European and Scandinavian tours. We then were sent by the United States Information Agency on a Cultural Exchange Tour of the Mid-East where we performed at Khartoum (Sudan), Dhaka (Bangladesh) Kuwait City, Amman (Jordan) and Tunis (Tunisia).
How long were they performing?
Jerry Lee “Smoochy” Smith: We were together from 1986 through 1989. We lost Marcus Van Story who passed away and then Paul Burlison after their death the group split up. I still do some shows with Sonny Burgess. But at the present time I am performing with my on group and I am at this time recording my on CD in my Studio with my drummer Barry Booth I'm using Little Richard´s guitar player Travis Womack on the CD along with his bass player. I am re-recording my hit Last Night this time I'm doing it 50tys Style no horns just piano, guitar, bass and drums. It will be a 10 song.
Thank you Jerry Lee, I hope your CD has success
Jerry Lee “Smoochy” Smith: Thank You so much
The Mar-keys in the studio. Packy Axton, Wayne Jackson, Donald Dunn,Don Nix, Terry Johnson, Steve Cropper and "Smoochy" Smith
The Mar-keys performing.Packy Axton, Duck Dunn, Wayne Jackson, Terry Johnson, Don Nix, Steve Cropper, Jerry Lee "Smoochy" Smith
Paul Burlison, D. J. Fontana, Jerry Lee “Smoochy” Smith
Smoochy Smith , Scotty Moore , Stan Kesler ~ August 1992 “Good Rockin' Tonight” concert at Ellis Auditorium in Memphis featuring Carl Perkins
The Rock-A-Billy Country band in a show in Olive Branch, Mississippi. WS Fluke Holland, C W Gatlin, Kim Curtis, Paul Burlison, JT Morgan and "Smoochy" Smith
The Mar-Keys ~ Last Night
(co-writer Jerry Lee “Smoochy” Smith)
Kenny Parchman ~ Tennessee Zip
(co-writer Jerry Lee “Smoochy” Smith)
Billy Lee Riley ~ Betty and Dupree
(co-writer Jerry Lee “Smoochy” Smith)
Pictures Courtesy of Jerry Lee “Smoochy” Smith
(Special thanks to Steve Patterson and Andy Dellar)
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