10 marzo 2012

We´re Gonna Rock Around The Clock! : Marshall Lytle






Marshall Lytle es un músico, cantante y compositor, un pionero del Rock & Roll, miembro original de The Saddlemen, Bill Haley and The Comets y The Jodimars, inventor de la técnica del contrabajo. Marshall Lytle grabó el 12 de Abril de 1954 el Himno del Rock and Roll por excelencia, “Rock Around The Clock”, la primera canción de Rock & Roll Número Uno en los Estados Unidos, vendiendo 80.000.000 de copias. “Rock Around The Clock” forma parte de nuestra cultura y es considerada oficialmente por la mayoría de expertos e historiadores como la canción que marca el comienzo de la Era del Rock & Roll. Marshall Lytle nos habla sobre la historia del Rock & Roll, un hombre que lo empezó todo



A: Marshall, es un gran honor entrevistarle. A usted le gustaba la música Country cuando era niño, ¿es correcto?
Marshall Lytle: Si. Cuando era joven nuestro único entretenimiento era nuestra Radio y escuchábamos el Grand Ole Opry de Nashville, Tennessee.

A: ¿Cuándo conoció a Tex King? ¿qué le enseñó?
Marshall Lytle: Conocí a Tex King en 1947, cuando vino a Chester, Pennsylvania, para tocar con Bill Haley and The 4 Aces of Western Swing. Mi hermano Clifford lo trajo a nuestra casa para preguntarle a mi Madre si le podia alquilar una habitación en nuestra casa. Ella lo hizo.

A: ¿Y Bill Haley?, ¿Era Bill de la misma ciudad? ¿Cómo lo conocieron usted y su familia?
Marshall Lytle: Sí, Bill vivía en Booth's Corner, a unas 5 millas de Chester, Pennsylvania. A finales de los años 40, Bill Haley gestionaba un parque de eventos cerca de Chester llamado Radio Park, en donde las familias iban a ver eventos musicales los Domingos con una cesta de picnic con comida.

A: ¿Por qué abandonaron el Country y empezaron a tocar Rock and Roll?
Marshall Lytle: Nosotros empezamos con Bill aprendiendo una Canción de Rhythm & Blues en 1952 llamada Rock This Joint

A: ¿Es cierto que Bill Haley le enseñó a tocar el bajo en 30 minutos?
Marshall Lytle: Me enseñó a tocar las tres notas básicas para poder tocar casi todas las canciones y me enseñó cómo tocar el shuffle beat. No teníamos batería con The Saddlemen/Comets.

A: “Rock Around The Clock” llegó a ser tan popular que una vez lo escuchó en tres emisoras diferentes al mismo tiempo, ¿qué sintió aquel día?
Marshall Lytle: Que sería un Grandísimo Éxito

A: ¿Cómo “Rock Around The Clock” llegó a ser parte de la BSO de la película “Semilla de Maldad” (“Blackboard Jungle”) en 1955?
Marshall Lytle: El joven Peter Ford estaba escuchando “Rock Around The Clock” en su habitación mientras su padre Glenn Ford y el Director Richard Brooks estaban discutiendo el guión de “Semilla de Maldad” (“Blackboard Jungle”) en su gran casa en Hollywood. Richard Brooks escuchó “Rock Around The Clock” y dijo “esta es la canción que quiero en esta película”.

A: La cara A era “Thirteen Women”, ¿por que´cree que “Rock Around The Clock” fue el éxito?
Marshall Lytle: Era la perfecta canción, encajaba en la película “Blackboard Jungle”. Es por lo que se convirtió en éxito mundial.

Ana F: ¿Es cierto que usted estaba con Alan Freed la noche en la que se acuñó el término “Rock & Roll”?
Marshall Lytle: Si, fue en 1952, en Cleveland, Ohio. Alan era conocido como el Rey de The Moondogs y pinchaba Música Rhythm & Blues. Cuando pinchó nuestro Disco de “Rock This Joint”, cogió el micrófono y gritó “Rock & Roll Everybody, Rock & Roll !!”. Creo que fue esa noche cuando nació.

A: Marshall, ¿puede contarnos alguna anécdota sobre The Comets que no haya contado antes?
Marshall Lytle: Será dificil, pero recuerdo la primera vez que comí Pizza. En 1951 yo tenía 18 años y acababa de empezar Bill Haley. Fue a comer, entre dos conciertos, con John Grande y yo nunca había probado la Pizza. Él me había hablado sobre ello y pedí una, el queso no estaba derretido, estaba en lonchas. Le dí un mordisco y una loncha de queso caliente se quedó en mi barbilla. Wow me quemó y tuve la barbilla roja por unos días.

A: Usted abandonó The Comets en 1955, justo en plena popularidad de “Rock Around The Clock”, ¿por qué?
Marshall Lytle: Tuvimos un conflicto sobre temas económicos. Éramos lo máximo en el mundo del negocio musical. Joe al saxo, Dick a la batería y Yo ganábamos 175 dólares por semana, teníamos que viajar y mantener a nuestras familias y el dinero no llegaba. Así que pedimos un aumento de 50 dólares a la semana y nos dijeron que no. Así que, con un gran disgusto decidimos dejarlo y empezar nuestra propia banda, llamada The Jodimars

A: Usted estuvo presente en la primera aparición de Elvis Presley en la Televisión, ¿llegó a conocerle?
Marshall Lytle: Sí, pasé muchas horas con él en 1960, en el backstage del Sahara Hotel en Las Vegas. Un grupo de artistas y yo estábamos allí. Y Elvis vino y se unió. Me preguntó si podia sostener su reloj mientras nos daba una demostración de Karate. Leí en el reverso del reloj que ponía "para Elvis Presley, enhorabuena por sus 79 Millones de ventas por el disco de la RCA Victor”.

A: Marshall, usted fue primero contratado para tocar el contrabajo para The Saddlemen en 1951, en Septiembre de 1952 tocó el contrabajo con The Comets y en Septiembre de1955 dejó a The Comets y fundó The Jodimars, después cantaba y tocaba la guitarra en emisoras de radio y componía, ¿qué es lo que más le gusta, tocar el contrabajo, la guitarra, cantar o componer?
Marshall Lytle: Me gusta mucho tocar la guitarra y cantar pero mis fans quieren escuchar cómo toco el contrabajo así que cuando doy conciertos toco el Contrabajo y Canto.

A: ¿De dónde viene el nombre de The Jodimars?
Marshall Lytle: The Jodimars, utilizando la primera sílaba de cada uno de nuestros nombres JO DI MARS: Joe, Dick and Marshall

A: ¿Por qué se deshizo la banda en 1958?
Marshall Lytle: No teníamos suficiente trabajo.

A: Marshall, ¿qué recuerda sobre la gira en Inglaterra en 1957?
Marshall Lytle: La gira de 1957 la hizo el grupo que nos reemplazó a nosotros en 1955 cuando empezamos con The Jodimars.

A: ¿Por qué cambió su nombre por Tommy Page en los años 60?
Marshall Lytle: Después de que The Jodimars se deshiciesen, un agente en Hollywood, California, dijo que necesitaba una nueva imagen y un nuevo nombre y me preguntó cómo sonaba el nombre Tommy Page. Le dije que bien. Formé un grupo que se llamaba Tommy Page & The Pageboys.

A: El 5 de Julio de 2005 tocó para los empleados de la NASA, ¿puede contarnos sus impresiones sobre ese día?
Marshall Lytle: Se hizo para conmemorar los 50 años de que “Rock Around The Clock” se convirtiera en un éxito. También se hizo para promocionar la prueba en el espacio en donde chocaba un asteroide con una roca. Fue fantástico.

A: Marshall, ¿qué opinión tiene sobre los fans de España?
Marshall Lytle: Adoro a nuestros Fans Españoles. Tocamos en varios Festivales en España. Barcelona es una ciudad encantadora. También me encanta Zaragoza y todas las Grandes Ciudades de España.

A: ¿Qué piensa sobre el Rock de hoy en día?
Marshall Lytle: Soy un gran fan del Rock & Roll de los 50

A: He leido que The Comets tocaron respaldando a Lou Graham en Wee Willie Brown, una gran canción. ¿Es cierto y qué nos puede contar sobre eso?
Marshall Lytle: Realmente fueron los The Saddlemen, Lou era un Gran Cantante de Country. Yo escribí la primera canción que Lou Graham grabó, se llama "I'm Lonesome".

A: ¿Continúa ofreciendo conciertos?
Marshall Lytle: Si, acabo de dar uno en el Winter Dance Party para el The Surf Ballroom en Clear Lake Iowa. Algunos le llaman The Buddy Holly Festival. The Rock & Roll Hall Of Fame en Cleveland, Ohio nos está induciendo a mí y a los Comets originales al Hall Of Fame para el 14 de Abril de 2012. Trabajo como músico en solitario y todo con Bandas locales por todo el mundo. Hice una gira de 12 dias por Inglaterra el año pasado. I did a 12 day tour of the UK last year.

A: ¿Planea venir de gira a Europa?
Marshall Lytle: Si, me encantaría volver a España, Francia, Italia, Alemania y Austria para Rock Around The Clock. Mi libro llamado “Still Rockin' Around The Clock” está a la venta enwww.amazon.com/kindle y se está escribiendo un guión sobre mi vida con Bill Haley & The Comets y es una Buena oportunidad para convertir el libro en película. Mi página web eswww.theoriginalcomets.com

A: Muchas gracias, Marshall, gracias por su maravillosa música y sus interpretaciones que continuamos disfrutando y valorando hoy en día
Marshall Lytle: Te deseo todo lo mejor y espero “See Ya Later Alligator”. Love to All, Marshall Lytle Still Rockin'



Marshall Lytle is a musician, singer and songwriter, a Rock and Roll pioneer, original member of The Saddlemen, Bill Haley and The Comets and The Jodimars, inventor of the slap bass performing method. Marshall Lytle recorded on April 12, 1954 the National anthem of Rock and Roll, “Rock Around The Clock”, the first number one Rock and Roll song in the US, selling 80,000,000. “Rock Around The Clock” has became such a big part of our culture and is considered by most experts and historians to be the record that officially launched The Rock & Roll Era. Marshall Lytle tells us about the history of Rock & Roll, a man who started it all




A: Marshall, it is a great honor to interview you. You liked Country music when you were a child, is that right?
Marshall Lytle: Yes, When I was a little boy, our only entertainment was a battery operated Radio, and we listened to the Grand old Opry in Nashville Tn.

A: Where did you meet Tex King, what did he teach you?
Marshall Lytle: I first met Tex King in 1947 when he came to Chester Pa. To play with Bill Haley and the 4 Aces of Western Swing. My brother Clifford brought him to our home to see if Mom would rent him a room in our house. She did.

A: And Bill Haley?, was Bill from the same town? How did your family and you meet him?
Marshall Lytle: Yes Bill lived in Booth's Corner about 5 miles from Chester Pa. In the late 40's Bill Haley was running an entertainment park near Chester called Radio Park, where families would go to for musical entertainment on Sunday with a picnic basket of food.

A: How was it that you changed from Country to Rock and Roll?
Marshall Lytle: We started with Bill learning a Rhythm & Blues Song in 1952 called Rock This Joint

A: Is it true Bill Haley taught you to play bass in 30 minutes?
Marshall Lytle: He taught me the 3 note basic run for playing most songs and he showed me how to play the clicking sound on the shuffle beat. We had no drums with the original Saddlemen / Comets.

A: “Rock Around The Clock” became so popular that you once heard it play simultaneously on three stations, what did you feel that day?
Marshall Lytle: I felt that it was going to be a Big Hit Record

A: How did “Rock Around The Clock” become the soundtrack of the “Blackboard Jungle” movie in 1955?
Marshall Lytle: Young Peter Ford was playing “Rock Around The Clock” in his bedroom while his father Glenn Ford and Director Richard Brooks were discussing the script to Blackboard Jungle in his large home in Hollywood. Richard Brooks heard “Rock Around The Clock” and said that's the song I want in this movie.

A: The A Side was “Thirteen Women” why do you think “Rock Around The Clock” became the hit?
Marshall Lytle: It was the perfect song to fit with the movie Blackboard Jungle. That's what made it a hit worldwide.

A: Is it true you were with Alan Freed the night when the praise Rock & Roll was created?
Marshall Lytle: Yes it was in 1952 Cleveland Ohio Alan was known as King of The Moondogs playing R&B music. When he played our Record of Rock This Joint he turned the mike on and was yelling "Rock & Roll Everybody, Rock & Roll!!". I believe that was the night it was born.

A: Can you tell us any anecdote about The Comets that you've never told before?
Marshall Lytle: That will be difficult, but I remember the first time I ever ate Pizza. in 1951 I was 18 and new with Bill Haley. I went to eat between shows with John Grande and I had never tasted Pizza. He told me about it and I ordered one and the cheese was not grated it was in slices. I took a bite and a slice of hot cheese slide off right on my chin. WOW it burned me and I had a red chin for a few days.

A: You left The Comets in 1955, at the height of Rock Around The Clock's popularity, why?
Marshall Lytle: We had a conflict over money. We were the hottest act in show biz. Joe on (Sax) Dick on(Drums and Myself were making 175.00 dollars per week on the road and trying to raise our families and money was tight. so we asked for a 50.00 per week raise and they turned us down. So with a lot of thought we decided to leave and start our own band called The Jodimars.

A: You watched Elvis Presley's first TV appearance, did you ever meet him?
Marshall Lytle: Yes I spent several hours with Elvis in 1960 backstage of the Sahara Hotel in Las Vegas. A group of us entertainers were just hanging out. And Elvis came and joined us. He asked me to hold his wristwatch while he gave us a demonstration on Karate. I read the back of the watch that said "to Elvis Presley congratulations on the sale of your 79 Million Record from RCA Victor"

A: You were first hired to play double bass for The Saddlemen in 1951, then in September 1952 playing slap bass with The Comets, and in September 1955 quit The Comets and formed your own group The Jodimars, then you played guitar and sang on radio shows and you wrote several songs, what do you like best, playing slap bass, guitar, singing or writing songs?
Marshall Lytle: I love to play guitar and sing, but my fans want to see and hear me play the double Bass So when I do live shows I play Bass and Sing.

A: Where the name The Jodimars come from?
Marshall Lytle: The Jodimars, using the first few letters of each of our names JO DI MARS: Joe, Dick, and Marshall

A: Why did you break up in 1958?
Marshall Lytle: Not enough work.





A: Marshall, What do you remember about touring in England during 1957?
Marshall Lytle: The 1957 tour was done by the group that replaced us in 1955 when we started The Jodimars.

A: Why did you change your name to Tommy Page in the 60's?
Marshall Lytle: After The Jodimars broke up. An agent in Hollywood Ca. said that I needed a new image and new name he said how does the name Tommy Page sound. I said good. I started a new group called Tommy Page & The Pageboys.

A: On July 5, 2005 you played for the NASA employees can you tell us about that day?
Marshall Lytle: It was the 50 year after “Rock Around The Clock” became a big hit. It was also to promote the Space probe that hit an Astroid with a rocket in outerspace. It was fantastic.

A: What do you think about Spanish fans?
Marshall Lytle: I Love our Spanish Fans, We played in many Festivals in Spain. Barcelona, is such a lovely city. I also love Zaragoza and all the Great Cities of Spain.

A: What do you think about contemporary Rock?
Marshall Lytle: I am a bigger fan of The 50's Rock & Roll

A: I read the Comets backed Lou Graham on Wee Willie Brown, a great song. Is this true and can you tell us about this?
Marshall Lytle: It was really The Saddlemen, Lou was a good Country Singer. I wrote the first song that Lou Graham ever recorded it was called "I'm Lonesome"

A: Are you still playing gigs?
Marshall Lytle: Yes I Am, I just did the Winter Dance Party at The Surf Ballroom in Clear Lake Iowa. Some call it The Buddy Holly Festival. The Rock & Roll Hall Of Fame In Cleveland Ohio is inducting myself and all the original Comets into the HOF on April 14, 2012. I am working as a single act and I play with local Bands throughout the world. I did a 12 day tour of the UK last year.

A: Are you planning to tour Europe again?
Marshall Lytle: Yes I would love to come back to Spain, France Italy, Germany and Austria, to Rock Around The Clock. My book called “Still Rockin' Around The Clock” is sold onwww.amazon.com/kindle and a screenplay has been written about my life with Bill Haley & The Comets and a very good chance of it becoming a movie. My website iswww.theoriginalcomets.com

A: Thank you very much, Marshall, and thank you for your wonderful music that we still enjoy and love today
Marshall Lytle: I wish you all the very Best and Hope to “See Ya Later Alligator”. Love to All, Marshall Lytle Still Rockin'


1949


Rara fotografía aprox.1950 (Cortesía de Marshall Lytle)
Rare picture c.1950 (Courtesy of Marshall Lytle)


"Debe de ser una fotografía tomada en 1950 con mi profesor Tex King a la Guitarra y Merle Fritz en la Steel Guitar. Esa es la Gibson que le compré a Tex por 25 dólares y que le vendí a Bill Haley por 30 dólares" (Rara fotografía cortesía de Marshall Lytle)

"Looks like 1950 with my mentor Tex King on Guitar and Merle Fritz on Steel Guitar. That´s Gibson I bought from Tex for 25.00 and sold it to Bill Haley for 30.00" (Rare picture courtesy of Marshall Lytle)


Rara fotografía tomada en 1951 haciendo un programa como invitados en la Emisora de Radio WPWA. Al acordeón Dick Thomas, compositor e intérprete. Su mayor éxito fue "Sue City Sue". (Cortesía de Marshall Lytle)

Rare picture taken in 1951 doing a guest show on Radio WPWA. The accordion Player was Dick Thomas, writer and recording artist. His biggest hit was "Sue City Sue."  (Courtesy of Marshall Lytle)

The Saddlemen - Bill Haley, Billy Williamson, Johnny Grande y Marshall Lytle - Twin Bars, 4th y Market Street  en Gloucester, N.J.

The Saddlemen - Bill Haley, Billy Williamson, Johnny Grande and Marshall Lytle - Twin Bars, 4th and Market Street  in Gloucester, N.J.




Bill Haley and The Saddlemen ~ Sundown Boogie, 1952




Marshall Lytle , Bill Haley, Joe y su compañero que tocaba en los descansos, John Grande y Harry Broomall

Marshall Lytle , Bill Haley, Joe and his partner that played the intermissions, John Grande and Harry Broomall


1 de septiembre de 1952 - Marshall Lytle el día que cumplió 19 años en el Ballroom del Shelter Haven

Sept. 1st, 1952 - Marshall Lytle , 19 years old  in the Ballroom of the Shelter Haven


Bill Haley y todos los Saddlemen con algunos amigos en el Ballroom del Shelter Haven celebrando el cumpleaños de Marshall

Bill Haley and all the Saddlemen and some friends in the Ballroom of the Shelter Haven on Marshall´s birthday


Marshall cantando y Bill Haley tocando su Bajo

Marshall singing and Bill Haley plays his Bass



Bill Haley and His Comets ~ Hofbrau, en Wildwood, New Jersey, 1953

Bill Haley and His Comets ~ Hofbrau, in Wildwood, New Jersey, 1953






1952

1952


Nov. 1952



Bill Haley & His Comets ~ Stop Beatin´ ´Round The Mulberry Bush, 1952


John Grandey Marshall en St. Louis, Missouri ~ Abril de 1955. Casa Loma ballroom (Colección de John Grande) 

John Grande and Marshall in St. Louis, Missouri ~ April 1955. Casa Loma ballroom (John Grande Collection)




















12 de abril de 1954 

April 12th, 1954














12 de abril de 1954 

April 12th, 1954





"Rock Around The Clock" 








"Blackboard Jungle" Trailer, 1955







Billboard Magazine ~ 23 de julio de 1955

Billboard Magazine ~ July 23, 1955


"Rock Around The Clock" (Movie)










Billboard Magazine ~ 26 de marzo de 1955

Billboard Magazine ~ March 26, 1955





Marshall Lytle, Dick Richards, Billy Williamson, Band guy, Harry (Reds) Broomal sujetando la tarta, desconocido, Johnny Grande y Joey Ambrose. Debe de ser del día del cumpleaños de Bill, el 6 de julio de 1955

Marshall Lytle, Dick Richards, Billy Williamson, Band guy, Harry (Reds) Broomal holding the cake, unknown, Johnny Grande  and Joey Ambrose. Looks like Bill's Birthday July 6, 1955






Billboard Magazine ~ 26 de marzo de 1955

Billboard Magazine ~ March 26, 1955



22 de junio de 1955

June 22, 1955





London Pavillion Cinema ~ 30 de julio de 1956

London Pavillion Cinema ~ July  30, 1956






15 de junio de 1956 - Drive In Theatre "Kansas City Star"

June 15, 1956 - "Kansas City Star" Drive In Theatre








Marshall Lytle y Bill Haley actuando

Marshall Lytle and Bill Haley on stage





August 25, 1956






The Jodimars ~ Well Now Dig This, 1955


The Jodimars ~ Natural Ditty, 1955





"The Twin Bars en Glouster New Jersey. "Rock This Joint" fue interpretada aquí por primera vez, antes de ser grabada en 1952. Algunos le llaman la Cuna del Rock & Roll". Marshall Lytle


"The Twin Bars in Glouster N J. "Rock This Joint" was first played here, before we recorded it in 1952. Some call it the Birthplace of R&R" Marshall Lytle




Bill Haley and The Saddlemen ~ Rock This Joint, 1952






























Bill Haley and His Comets ~ Crazy Man Crazy





Bill Haley and His Comets: Instrumental ~ Rit It Up ~ Straight Jacket





Bill Haley &  His Comets ~ See You Later Alligator





(Fotografías cortesía de Marshall Lytle, Rockabilly Hall Of Fame y de mi colección personal ~ Photographs courtesy of Marshall Lytle, Rockabilly Hall Of Fame and from my personal collection)


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