10 febrero 2012

Rockin´ At The Ritz! : Ray Campi




Ray Campi es uno de los grandes pioneros del Rockabilly, llamado El Rey del Rockabilly, el símbolo de Campi es su contrabajo, al cual suele subirse a menudo y montarlo mientras toca. Ray Campi grabó el primer disco tributo a Buddy Holly, Ritchie Valens y The Big Bopper en 1959 “Ballad of Donna and Peggy Sue”, en donde tocaba la banda de The Big Bopper. También trabajó con la mayoría de los más famosos pioneros del Rock and Roll, incluidos Bill Haley, Buddy Holly, Elvis Presley y Gene Vincent. Ray continúa ofreciendo conciertos y grabando con su Rockabilly Rebels band. Ray Campi es miembro del Rockabilly Hall of Fame


Ray, ¿dónde y cuándo empezó su interés por la Música?
Ray Campi: Escuché canciones Country y discos de Big Bands en New York City cuando tenía unos seis años, y de discos que compraban mis padres y después en Austin, Texas, escuchaba discos de Country que compraba mi primo Harold Layman y de la radio. (XERF en Del Rio).

¿Procede de una familia a la que le gustaba la música o cuál fue su influencia?
Ray Campi: Mi madre tocaba el piano y el acordeón y mi tío Hector Layman y su hijo Harold Layman. A mi madre y a mi padre les gustaba cantar canciones populares como los Mills Brothers

Ray usted escribió su primera canción el último día del año 1949, ¿cuál fue y llegó a grabarlo?
Ray Campi: Escribí “Shatterproof Heart” y “I Need You” en algún papel Amarillo y grabé Shatterproof Heart” directamente en un disco con mi banda Ramblin´Ray high school band en 1950

¿Cuándo formó su banda y con quiénes?
Ray Campi: The “Camping Out Cowboys” cambiaron el nombre y se llamaron “Ramblin´Ray and The Ramblers” cuando empecé en el instituto y empezamos nuestros programas de radio en Austin en la emisora KNOW y en KTAE en Taylor con Bert Rivera a la steel guitar, Douglas Burton al violín, Leon Hankins a la guitarra y yo a la guitarra

Ray, ¿actuó en el mismo show que Elvis en alguna ocasión?
Ray Campi: No, le conocí en Killeen la noche antes de que se fuera a Alemania en 1958 y después en 1961 en el rodaje de la película de la Paramount “G.I. Blues”. Historias sobre ello están relatadas en www.electricearl.com I saw him rehearse songs for 4 days.

He leído que Elvis actuó en Austin cuatro veces en 54/55, y que no pudo verle, ¿es cierto?
Ray Campi: Yo no fui pero mi hermano Harvey le vió en el Skyline Club. Mi amigo Bobby Reed, que tocaba el piano conmigo, me dijo dónde vivió él en Killeen, TX. Así que fui a conocerle. Hay tres historias sobre Elvis en las revistas “Now Dig This”. “Elvis in Killeen, “Elvis At Paramount” Parte 1 y 2 en internet y en www.electricearl.com

¿Fue influenciado por Elvis o tenía su propio estilo en aquella época?
Ray Campi: Creo que en “Caterpillar” y“Play It Cool” mis grabaciones de la TNT 45 de 1956. A veces pongo mis discos de antes: TNT Dot, y no creo que suene como Elvis pero sí el público. Mi siguiente disco en Domino “Screaming, Screaming, Mimi” suena como Little Richard.

¿A quiénes vió actuar en su ciudad en aquella época?
Ray Campi: En Austin ví a muchos grandes artistas de Country y Rockabilly incluidos Hank Williams, Ernest Tubb, Gene Vincent, Sonny James, Slim Whitman, Johnny Horton, Warley Fairburn, Johnny Cash y Hank Snow (mi favorito) y a The Maddox Brothers y Rose, Hank Lockin, Floyd Tillman, Conway Twitty,…

Ray, ¿cuándo ofreció su primer concierto? ¿en dónde fue y con quiénes actuó?
Ray Campi: En el Rudy´s Drive In en South Congress Ave. en Austin con Campin´Out Cowboys (más adelante llamados The Ramblers) incluído mi primo Harold Layman en el acordeón (Más tarde se llamó Gil´s Club)

Usted ha grabado el Primer disco tributo en 1959 a Buddy Holly place crash, “The Ballad of Donna and Peggy Sue” respaldado por la banda de The Big Bopper, ¿fue escrita por usted? ¿qué recuerda sobre Buddy Holly?
Ray Campi: Sí, por mí y por Jerry K Green. Ví a Buddy tocar un par de canciones con The Crickets en New York en el Brooklyn Paramount Theater en un show con Alan Freed y Little Richard en 1957. En 1958 hablé con él por teléfono desde Austin cuando estaba en su casa en Clovis y le envié canciones y mi Domino 45. Nunca llegué a saludarlo en persona.

He leido sobre sus grabaciones en estudio en Radio House, ¿puede contarnos sobre ello?¿qué canciones grabó allí?
Ray Campi: Era un estudio de radio en el Campus de la Universidad de Texas. Ramblin´Ray and The Ramblers grabamos “Toe Tapping Rhythm”, “Won´t You Love Me Darlin”, “Rollin´Along”, “Hawaiian Chimes”, “I´d Love To Love You”, “The Ramblin´Rag” en 1951.

Roy Head también grabó con TNT, ¿le conoció?
Ray Campi: No en los años 50. Le conocí en los años 9 en el Green Bay Festival y una vez en Los Angeles en los 80 en el Palomino Club. Mi compañero Bert Rivera tocó en el primer disco de la TNT de Roy con The Traits. (“Baby Won´t You Love Me One More Time” producido por mi amigo Betty Barnes).

Usted grabó la canción llamada “My Screamin Screamin Mimi”. Existe una película llamada “Screamin Mimi” que se hizo por esa época, ¿hizo la canción basándose en la chica que aparece en la película?
Ray Campi: No. La canción fue una demo la cual esperaba que mi manager de New York, Hal Fein de Roosvelt Music se la diera a Little Richard para que la grabase. Nunca lo hizo.

Un grupo local, llamado The Slades, ¿tuvo alguna relación con ellos?
Ray Campi: Si. Escribí una canción para ellos la cual fue el tercer éxito que la Domino editó al estilo de “You Cheated”. Tuvo varios éxitos pinchada en la radio pero no se vendió. Fue “You Gambled”. John Maddox , Henry Hill y yo la tocamos con The Slades y Joyce Webb.

¿Qué recuerda sobre Gene Vincent, que apareció en el mismo show en City Auditorium en 57/58.
Ray Campi: Si. El show lo formaban estrellas del Big D Jamboree que tocaron en Austin. Bob Luman, Gene Vincent y Sonny James (a quien conocí en 1952) estaban allí. Nosotros abrimos. Gene era muy sociable con nosotros y nos mostró su pierna herida del accidente de moto.

Ray, ¿continuó grabando en los años 60? Leí que usted fue profesor, ¿qué materias enseñaba?
Ray Campi: Inglés sobretodo. Hice algunas demos de mis canciones y en 1960 en Hollywood canté en un grupo con The McCoy Boys en Verne con “Our Man In Havana” b/w “Reprieve of Love” producido por Perry Botkin Jr. y en 1961 él produjo bajo mi nombre “Hear What You Wanna Hear” y “French Fries” en Colpix.

Ronny Weiser, que le redescubrió, produjo el disco Rollin Rock, ¿tiene algún recuerdo de esa época que quiera compartir?
Ray Campi: Sí, eso ocurrió en 1971. ¡Él es genial! Un gran amigo, se preparó como ingeniero en electricidad, con un gran oído para seleccionar canciones y decirle a los miembros de la banda “¡Levantaros y haced algo!”

Otros artistas incluidos Jackie Lee Cochran, Mac Curtis, Colin Winski. ¿Era usted amigo de ellos?
Ray Campi: Si. Cochran escribió grandes canciones como “Hungry Hill”, grabada por él, por mi y por Linda Gail Lewis. Fui de gira por Inglaterra con Mac en 1977 y Colin era un Rockabilly Rebel en la banda. Cochran tenía una gran voz.

Su primera gira en Europa fue en 1977, ¿puede contarnos alguna anécdota?
Ray Campi: Fue una aventura como el hecho de que no teníamos ni idea de que pudiera gustar la verdadera música Rockabilly excepto a nosotros, a Ron Weiser y a Ronnie Mack. 1979 fue incluso mejor en Inglaterra.

¿Cuáles son sus planes futuros?
Ray Campi: Seguir vivo, tener salud, ir de gira y grabar más discos. También me gustaría conseguir un mejor corte de pelo.


Muchas gracias, Ray. Keep On Rockin´! 


Ray y su primo Harold Layman, 1947 ~ Ray and his cousin Harold Layman, 1947


Primeras Canciones Originales de Ray Campi ~ Ray Campi First Original Songs


Shatterproof Heart 1949



Ramblin' Ray and the Ramblers, with Bert Rivera on steel, 1951


Ray Campi is one of the greatest pioneers of Rockabilly Music called The King of Rockabilly. Campi's trademark is his white double bass, which he often jumps on top of and "rides" while playing. Ray Campi recorded the first tribute record to the 1959 Buddy Holly, Ritchie Valens and The Big Bopper, 'The Ballad of Donna and Peggy Sue', backed by the Big Bopper's band. He also worked with many of the most prominent pioneers of rock and roll music, including Bill Haley, Buddy Holly, Elvis Presley, and Gene Vincent. Ray continues to gig and record with his longtime Rockabilly Rebels band. Ray Campi is a member of the Rockabilly Hall of Fame



Ray, where did you get your interest in music, and when?
Ray Campi:I heard cowboy songs and Big Bands records in New York City at around age six from records bought by my parents and later in Austin, Texas from Country records bought by my cousin Harold Layman and from the radio. (XERF in Del Rio).

Did you come from a musical family and who influenced you?
Ray Campi:My mother could play piano and the button accordion as well as my Uncle Hector Layman and his son Harold Layman and my mother and father enjoyed singing harmonies of hit songs by popular groups like the Mills Brothers

You wrote your first song on the last day of 1949, what was it and did you get to record it?
Ray Campi: I wrote “Shatterproof Heart” and “I Need You” on some yellow notepad paper and recorded “Shatterproof Heart” directly on to disc with my Ramblin´Ray high school band in 1950

When did you form your own band, and with whom?
Ray Campi: The “Camping Out Couwboys” turned into “Ramblin´Ray and The Ramblers” when I started high school and we began our radio programs in Austin on KNOW and on KTAE in Taylor with Bert Rivera on steel guitar, Douglas Burton on fiddle, Leon Hankins on guitar and myself on guitar

Ray, did you ever appear on the same bill as Elvis?
Ray Campi: No, I met him in Killeen the night before he went to Germany in 1958 and later in 1961 on the movie set at Paramount far “G.I. Blues”. Stories are on www.electricearl.com I saw him rehearse songs for 4 days.

I read that Elvis appeared in Austin 4 times in 54/55, and that you did not go and see him, is this true?
Ray Campi: I didn´t go but my brother Harvey saw him at the Skyline Club. My buddy Bobby Reed, who played piano with me, told me where he lived in Killeen, TX. So I went to met him. Three Elvis stories I write are in three “Now Dig This” magazines. “Elvis in Killeen, “Elvis At Paramount” Parts 1 and 2 are on the internet and electricearl.com

Were you musically influenced by Elvis, or did you have your own style by then?
Ray Campi: I think so on “Caterpillar” and “Play It Cool” my 1956 TNT 45. I play my first records today: TNT Dot, and I don´t think I sound like Elvis but the public does. My next record on Domino “Screaming, Screaming, Mimi” sounds like Little Richard.

Who did you see appear in your home town back then?
Ray Campi: In Austin I saw many great Country and Rockabilly singers including Hank Williams, Ernest Tubb, Gene Vincent, Sonny James, Slim Whitman, Johnny Horton, Warley Fairburn, Johnny Cash and Hank Snow (my favourite) and The Maddox Brothers and Rose, Hank Lockin, Floyd Tillman, Conway Twitty,…

Ray, where was your first gig held? Where did you appear back then, and with whom?
Ray Campi: Rudy´s Drive In on South Congress Ave. in Austin with the Campin´Out Cowboys (later The Ramblers) including my cousin Harold Layman on accordion (Later called Gil´s Club)

You recorded the first tribute record to the 1959 Buddy Holly, Ritchie Valens and The Big Bopper, “The Ballad of Donna and Peggy Sue” backed by the Big Bopper´s Band, was it written by you? What do you remember about Holly?
Ray Campi: Yes by me and co-writer Jerry K Green. I saw Buddy do a couple of songs with The Crickets in New York at the Brooklyn Paramount Theater on an Alan Freed, Little Richard show in 1957. In 1958 I talked with him on the phone from Austin when he was home in Clovis and sent him songs and my Domino 45. I never met him.

I read about a recording studio called Radio House, can you tell us about it?What songs were recorded here, and by whom?
Ray Campi: It was a radio studio on the Campus of the University of Texas. Ramblin´Ray and The Ramblers recorded “Toe Tapping Rhythm”, “Won´t You Love Me Darlin”, “Rollin´Along”, “Hawaiian Chimes”, “I´d Love To Love You”, “The Ramblin´Rag” in 1951.

Roy Head also appeared for TNT, did you know him?
Ray Campi: Not In 1950´s. I met him in the 1990´s at the Green Bay Festival and once in Los Angeles in the 1980´s at the Palomino Club. My buddy Bert Rivera played on Roy´s first TNT record with The Traits which I have. (“Baby Won´t You Love Me One More Time” produced by my friend Betty Barnes).

You recorded a song called My Screamin Screamin Mimi. There was a film called Screamin Mimi made at this time, was the song about the lady in the film?
Ray Campi: No. The song was a demonstration record which I had hoped my New York publisher Hal Fein of Roosvelt Music would get Little Richard to record. He never did.

A local group was called The Slades, did you have any involvement with them?
Ray Campi: Yes. I wrote a song for them which was their third Domino release in the style of “You Cheated”. It got a few radio pick hits but didn´t sell. It was “You Gambled”. John Maddox and Henry Hill and myself played on it with The Slades and Joyce Webb.

What can you remember about Gene Vincent, he appeared on the same show at the City Auditorium in 57/58.
Ray Campi: Yes. The show was a Big D Jamboree package which played in Austin. Bob Luman, Gene Vincent and Sonny James (whom I mete in 1952) were on it. We were opening. Gene was very friendly to us and showed us his leg injured from the motorcycle accident.

Ray, did you continue recording in the 60's? I read you were a teacher, what subjects did you teach?
Ray Campi: English mainly. I made a few demos of my songs and in 1960 in Hollywood sang on a group effort with The McCoy Boys on Verne with “Our Man In Havana” b/w “Reprieve of Love” produced by Perry Botkin Jr. and in 1961 he produced under my name “Hear What You Wanna Hear” and “French Fries” on Colpix.

Ronny Weiser that rediscovered you, had you record on Rollin Rock, have you any memories from this time you would like to share?
Ray Campi: Yes in 1971. He´s nuts! A great friend, trained in college as an electrical engineer, with a great ear for picking songs mixing them and telling band members to “Wake Up”! “Do Something!”

Other artists included Jackie Lee Cochran, Mac Curtis, Colin Winski. Were you good friends with any of them?
Ray Campi: Yes. Cochran wrote great songs like “Hungry Hill”, recorded by him, myself and Linda Gail Lewis. I toured U.K. with Mac in 1977 and Colin was a Rockabilly Rebel in the band. Cochran had a great voice also.

You first Europe tour was in 77, can you recall any highlights?
Ray Campi: It was an adventure as we had no idea that anyone liked real Rockabilly music except ourselves and Ron Weiser and Ronnie Mack. 1979 was even better in U.K.

What are your future plans?
Ray Campi: To stay alive, healthy and to tour and record more. I also would like to get a better haircut.

Thank you very much, Ray. Keep On Rockin´! 










1957



March 16, 1959

March 2, 1957






Ray Campi, Kevin Fennell, Jimmie Lee Maslon, Mike Rubino, Rip Masters, Rockin' Ronny Weiser.Outside Rollin´Rock Records 6918 Peach Ave. Van Nuys CA, 1980





Rockin´At The Ritz


Toe Tippin Rhythm, 1951


Caterpillar, 1957


Ballad of Donna and Peggy Sue, Feb. 1959







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